|
-
E85 je moderní
alternativní palivo (85% etanolu a 15% benzinu) na které se z
nařízení EU nevztahují běžné daně, proto je jeho cena výrazně
nižší nežli cena benzinu, pohybuje se mezi 23-27Kč/litr.
-
E85 má vysoké
oktanové číslo, tudíž je velmi eliminována možnost detonací
spojená s vyšším výkonem motoru, má také nižší teplotu hoření a
proto způsobuje nižší tepelné namáhání motoru.
-
Spalováním E85
vznikají výrazně nižší emise CO2, proto šetří životní prostředí
a emise plynů v ovzduší
|
Pro koho je určena
úprava na E85? |
900 2.0T 94-98 Trionic 5
9000 CS 2.3t Trionic 5 (v přípravě)
9-3 2.0T 98-00 Trionic 5
9-3 2.0T, 2.3T 00-02 Trionic 7
9-3 2.0t, 2.0T 03-12 Trionic 8, mimo XWD
(u verzí 9-3 2.0t a 2.0T 03-06 je nutná výměna ICM modulu a modulu
Trionic 8 - kalkulace obratem na vyžádání)
9-5 2.0t, 2.0T, 2.3t, 2.3T 98-10 |
|
Proč je úprava
výhodná? |
Nádrž na 75 litrů,
cena 100okt. paliva 40Kč/litr, cena E85 průměrně 25Kč/litr = úspora
na nádrži 1050Kč.
Spotřeba na E85 je cca o 10% vyšší, takže úspora na kilometr ca
1,20Kč.
Dále se zlepší charakteristika průběhu momentu a u většiny modelů
dojde i ke znatelnému zvýšení výkonu. |
|
Jaký je postup
úpravy? |
Trionic 5:
výměna řídící jednotky ve voze, výměnný způsob za standardní
jednotkuTrionic 7 a 8:
1) pouze změna softwaru v řídící jednotce - aplikace možná pouze při
osobním setkání, popř. v servisu SaabtuninG
2) DOPORUČENO - Maptuner s daným softwarem - jedná se o ovládací
krabičku, pomocí níž si přes zásuvku pod volantem program ve voze
sami přehrajete, dále si pomocí ní můžete číst a mazat chyby v
řídící jednotce a dále kdykoliv v budoucnu slouží k následným
aktualizacím či požadovaným změnám softwaru řídící jednotky daného
vozu. Standardně je Maptuner dodáván s originálním softwarem k
danému vozu a se softwarem upraveným pro používání E85, tyto
softwary jdou ve voze libovolně a kdykoliv přehrávat.
Ke každé úpravě je doporučena výměna
zapalovacích svíček a palivového filtru - svíčky a filtr k danému
vozu jsou součástí níže uvedených akčních cen! (u verze pro Trionic
8 je na zapalovací svíčky aplikována sleva 50%) |
|
Jak dlouho to trvá
a co je potřeba? |
K dané úpravě softwaru je potřeba pouze
VIN vozu.
Trionic 5: výměna řídící jednotky +
její případné naprogramování je otázkou přibližně jedné hodiny.
Trionic 7 a 8: provede se příprava
Maptuneru s nahráním originálního a konkrétního požadovaného softwaru a tento se zašle k Vám,
takže do dvou dnů můžete mít vůz připravený k provozu na E85.
Program si nahrajete jednoduše sami dle přiloženého českého návodu,
celá procedura trvá asi 20minut. Oba programy lze v budoucnu
kdykoliv přehrávat.
Následně je doporučena výměna svíček
a filtru, což je otázka asi půl hodiny. |
|
Je to bezpečné pro
motor? |
Vozy Saab jsou mechanicky připravené na
používání E85. Mají plastové díly palivového systému, sodíkem
chlazené ventily a další potřebné díly. Software je speciálně
vyvinutý a odladěný na daný typ vozu, je odzkoušený a v praxi bez
problému použitelný i v zimním období.
Nejedná se o univerzální řešení, ale o konkrétně vyvinutý program
přesně pro daný typ vozu! Žádný další zásah co se týče
mechanických dílů není potřebný, ve Švédsku to mají mnoho let
vyzkoušené a ověřené! |
|
Lze míchat benzin
a E85? |
U verzí se systémem Trionic5 není
doporučeno míchání obou paliv, u verzí se systémem Trionic7 a
Trionic8 (modely uvedené níže v tabulce) je míchání v libovolném
poměru zcela bezproblémové a jednotka se automaticky adaptuje na
aktuálně použité palivo. |
|
Kolik to bude
stát? |
Trionic 5:
výměna řídící jednotky - 5499 Kč bez DPH
Trionic 7 a 8:
1) změna softwaru bez Maptuneru - 7499 Kč bez DPH
2) Maptuner + software + emblem + tužka - 8990 Kč bez DPH
pozn.: součástí daných cen jsou již
zapalovací svíčky a palivový filtr na daný typ vozu
(u verze pro Trionic 8 je
na zapalovací svíčky aplikována sleva 50%) |
|
Lze ještě více
zvýšit výkon motoru? |
Bez problému, ale k dalšímu zvyšování
je potřeba již více paliva E85, proto je nutná výměna vstřiků
paliva. Standardní vstřiky u vozů Saab umí přibližně 220-230PS v
maximálních otáčkách na E85, poté je nutná výměna za vstřiky s
vyšším průtokem paliva. Kdo Vám nabízí větší výkon bez výměny
vstřiků, tak je podvodník! Bližší specifikace úprav na
www.maptun.com nebo na dotaz
přímo u SaabtuninG. |
|
Model |
Výkon orig.
(benzin) |
Výkon po
úpravě
(benzin) |
Výkon po
úpravě
(E85) |
Saab 9-3 1.8t, 07-12 |
150Hp@240Nm |
150Hp@240Nm |
175Hp@265Nm |
Saab 9-3 2.0t, 00-03 |
150Hp@240Nm |
150Hp@240Nm |
180Hp@280Nm |
Saab 9-3 2.0t, 07-12 |
175Hp@265Nm |
175Hp@265Nm |
200Hp@300Nm |
Saab 9-3 2.0T, 01-02 |
185Hp@260Nm |
185Hp@260Nm |
210Hp@310Nm |
Saab 9-3 2.0T, 07-12 |
210Hp@300Nm |
210Hp@300Nm |
210Hp@300Nm |
Saab 9-3 2.0T Aero, 00-02 |
205Hp@280Nm |
205Hp@280Nm |
205Hp@290Nm |
Saab 9-3 2.3T Viggen, 99-02 |
225Hp@350Nm |
225Hp@350Nm |
220Hp@350Nm |
Saab 9-5 2.0t, 98-10 |
150Hp@240Nm |
150Hp@240Nm |
180Hp@280Nm |
Saab 9-5 2.3t, 98-10 |
170/185Hp@280Nm |
170/185Hp@280Nm |
210Hp@310Nm |
Saab 9-5 2.3T, 04-10 |
220Hp@310Nm |
220Hp@310Nm |
220Hp@310Nm |
Saab 9-5 2.3T Aero, 00-10 |
230/250/260Hp@350Nm |
230/250/260Hp@350Nm |
220Hp@350Nm |
|